rakan maya

Monday, November 19, 2012

PBS PJK : ada yang bagusnya..

emmmm... terasa nak update blog pula hari ni. kebetulan saya sedang mengikuti kursus penilaian berasaskan sekolah PBS untuk subjek PJK tingkatan dua di SK Bandar Mentakab. terus terang saya katakan, saya minta nama saya dicalonkan untuk menghadiri kursus ini. bukan nak bangga diri tapi ini strategi saya untuk 2013.

tahun depan pasti saya akan mengajar PJK tingkatan dua. sepanjang tahun 2012 ini, saya agak dipinggirkan untuk mengajar subjek PJK walau pun saya opsyen PJK. jadi, ini lah cara untuk dapatkan kembali subjek PJK.

banyak yang saya dapat kongsi dengan rakan-rakan guru di sini. rata-rata guru tidak berpuas hati dengan pelaksanaan PBS. PBS membebankan guru. puas juga jurulatih utama JU menerangkan rasional KPM melaksanakan PBS kepada para peserta. guru-guru yang bengang dengan PBS tetap meluahkan perasaan tidak puas hati masing-masing. ada yang kata server lembap, ada yang minta elaun broadband, ada yang minta kerajaan berikan laptop percuma kepada para guru untuk jalankan tugas online ini. kalau kerajaan boleh berikan laptop percuma kepada para pelajar, kenapa tidak kepada guru yang menjalankan dasar kerajaan? betul tak? heee..

saya memandang pelaksanaan PBS dengan jangkauan yang lebih luas. tidak hanya melihat bebanan PBS. apa yang bagus tentang PBS PJK yang saya nampak ialah selepas ini cikgu-cikgu bukan opsyen PJK akan 'menolak-nolak' supaya subjek ini tidak lagi diberikan kepada mereka. PJK bukan lagi subjek 'suka suki' untuk ditaburkan kepada guru bukan opsyen. dulu, cikgu-cikgu seronok sangat kalau dapat subjek PJK. subjek untuk penuhkan jadual waktu katanya. sekarang, PBS kena jalan, ujian fizikal kena buat, kena ajar ikut buku teks, SEGAK kena buat. so, tak ada bezanya dengan subjek2 lain lagi. PJK bukan lagi subjek kelas kedua!

walau pun banyak kepincangan yang disuarakan para guru (termasuklah saya), kami para guru tetap melaksanakan dasar pendidikan negara. semoga anak didik kita tidak teraniaya dek sikap kebanyakan guru yang 'bengangkan' PBS.

2 comments:

  1. Saya setuju dgn penyataan 'PJK Bukan Lg Subjek Kelas ke-2' nie.. :)

    ReplyDelete
  2. thanks DaiADellas
    pjk memang selama ini dipandang sepi. subjek untuk lelong.. satu perkara yang saya tak boleh terima!

    ReplyDelete