rakan maya

Monday, July 19, 2010

pendidikan seks di sekolah

heboh diperkatakan tentang pendidikan seks di sekolah. tak payahlah heboh-heboh.. tak payahlah kusut-kusut memikirkan kaedah untuk menerangkan keburukan seks luar nikah kepada pelajar..

sejak wujudnya kbsr dan kbsm lagi kurikulum 'pendidikan seks' ini telah digubal. cuma namanya saja bukannya 'pendidikan seks' seperti yang dimahukan. isi kandungan sudah pun menjurus kepada itu. hanya tidak diberi penekanan dan perhatian khusus.

saya membincangkan 'pendidikan seks' seperti apa yang tertulis dalam buku teks pjk dan sukatan pelajaran pjk. kita semak satu persatu.

sejak bangku sekolah rendah, tahun satu. hsp menetapkan, guru-guru perlu mengajar berkaitan kekeluargaan dalam sukatan pelajaran pjk. guru perlu menerangkan tentang perkahwinan dan bagaimana ibu bapa mendapat anak. lakaran dalam buku teks pjk jelas menunjukkan janin dalam perut ibu. banyak yang boleh dibincangkan bersama murid.

anak-anak perlu dibentuk sahsiahnya sejak kecil (sekadar gambar hiasan)

bukan setakat tahun satu. pada tahun-tahun yang seterusnya, bab ini terus berkembang dan kebijaksanaan guru pjk ditagih untuk terus mengolah 'pendidikan seks' dalam pjk ini.

meniti di sekolah menengah. tingkatan satu, bab 4 berkaitan kekeluargaan membincangkan berkaitan institusi kekeluargaan yang jelas dan nyata dengan sub tajuk perkahwinan. adakah satu masa tidak cukup untuk membincangkan dan mendidik pelajar tentang kebaikan berkahwin?

tingkatan dua menitik berat tentang peranan ahli keluarga terhadap pembentukan keluarga bahagia. jika diperhalusi dan dibincangkan secara terperinci, banyak nasihat boleh diberikan kepada pelajar kita. begitulah seterusnya di tingkatan tiga, empat dan lima.

di tingkatan lima, isu kekeluargaan dibincangkan dengan lebih khusus iaitu berkaitan perkahwinan, poligami, penceraian, keibubapaan, pengabaian tanggungjawab, sumbang mahram dan sebagainya.

satu yang menarik perhatian ialah sub tajuk 'akibat seks abnormal' dan seksualiti. jelas, nyata dan tidak perlu dinafikan lagi. sebenarnya ada 'pendidikan seks' untuk kebaikan manusia direntaskan dalam kurikulum pendidikan jasmani dan kesihatan. mungkin kita kurang cakna.

bagi saya, tak perlu lagi diwujudkan 'pendidikan seks' untuk mengajar pelajar kita mengamalkan seks selamat. mantapkan kurikulum pjk sudah memadai bagi semua ini. jangan benankan guru dan pelajar dengan tambahan subjek baru. persoalannya sekarang, adakah guru-guru mengajar sub tajuk ini di sekolah? apakah selama ini guru pjk sendiri 'skip' tajuk ini dan memilih tajuk 'kesukaan' guru semata-mata? atau pun mungkinkah guru pjk hanya mengajar pj semata-mata?. tanya-tanyalah diri sendiri...

No comments:

Post a Comment