rakan maya

Sunday, October 3, 2010

gimnastik dalam pendidikan jasmani

saya pasti ramai di kalangan guru kita tidak dapat melaksanakan gimnastik dalam p&p pendidikan jasmani. jika di tanya kenapa? inilah empat jawapan yang kerap diberikan.

1. peralatan dan kelengkapan tidak ada / tidak lengkap.
2. tempat yang sesuai (tiada gimnasium/dewan).
3. guru sendiri tidak menguasai gimnastik.
4. risiko kecederaan yang tinggi.
sewaktu saya belajar di universiti dulu, gimnastik adalah antara subjek yang paling saya minati selain renang dan pendidikan luar. alhamdulillah, saya mendapat keputusan yang cemerlang untuk subjek-sujek ini.
tetapi apabila tiba di sekolah, saya juga menghadapi dilema yang sama seperti guru-guru pjk yang lain. saya juga tidak dapat melaksanakan semua aktiviti gimnastik seperti apa yang terdapat dalam buku teks. walau apa pun jawapannya, guru-guru pjk tidak dapat lari daripada melaksanakan p&p ini.

kenangan belajar gimnastik bersama rakan-rakan dahulu.. tq hj lah.

sebagai alternatif, setelah berbincang dengan rakan-rakan dalam unit pjk sekolah suatu kata putus telah diambil.

1. lakukan teori dalam kelas bagi semua jenis gimnastik. (gimnastik artistik, gimnastik irama, gimnastik pendidikan dan pergerakan kreatif).

ini bertujuan mendedahkan pelajar kepada pengetahuan kognitif dan persediaan pelajar untuk menghadapi peperiksaan bertulis.

2. lakukan amali untuk gimnastik pendidikan dan pergerakan kreatif.
ini bertujuan mendedahkan pelajar kepada kemahiran psikomotor dan kognitif.

keputusan ini terpaksa diambil memandangkan kami juga menghadapi masalah-masalah di atas. hal ini perlu dimasukkan dalam rancangan pelajaran tahunan (RPT) sekolah. RPT setiap sekolah adalah tidak sama dan bergantung kepada 'kekuatan' yang ada pada sesebuah sekolah.


apa yang penting, p&p perlu diteruskan...

No comments:

Post a Comment