rakan maya

Tuesday, August 17, 2010

faktor kadar pemakanan

bulan puasa tiba lagi. pemakanan kita juga turut berubah dengan hadirnya ramadhan. tanpa kita sedari, perbelanjaan isi rumah juga turut meningkat. sebelum ini, sudah setahun kita tidak pernah menjamah murtabak, tapi bila tiba bulan ramadhan murtabak dijadikan pilihan. sebelum ini kita hanya makan ala kadar, tapi bulan ini kita akan makan ‘berkandar-kandar’.

kali ini saya mahu coretkan info kesihatan berkaitan pemakanan. tabiat pemakanan kita di bulan puasa berubah secara mendadak. perut dan sistem badan terpaksa beradaptasi dengan pantas kerana ‘tuan punya badan’ telah mengubah tabiat pemakanannya.

perlu diketahui bahawa diet pemakanan yang lengkap mengandungi pelbagai nutrien dalam kuantiti yang berbeza. saranan pengambilan makanan atau recommended dietary allowances (rda) mencadangkan tahap pengambilan nutrien yang diperlukan untuk mengekalkan kesihatan.

set nilai rda bertujuan membantu kita memenuhi keperluan pemakanan dari sumber makanan dan bukannya dari tokokan vitamin.

makanlah berdasarkan keperluan. makanan yang diambil akan dicerna dan berubah kepada bentuk tenaga untuk proses pembaharuan sel dan pertumbuhan. setiap orang memerlukan kadar pemakanan yang berbeza bergantung kepada umur, aktiviti, jantina dan fisiologi seseorang.

umur

umur akan mempengaruhi perubahan hormone dalam badan. secara saintifiknya, remaja memerlukan makanan yang lebih berbanding seorang dewasa. ketika remaja,mereka melalui pertumbuhan badan yang ‘pesat’.

jantina

umumnya lelaki memerlukan lebih banya tenaga berbanding perempuan. secara ringkasnya pula remaja lelaki memerlukan lebih zat mineral zink manakala remaja perempuan memerlukan lebih zat besi.

aktiviti

bagi mereka yang melakukan aktiviti berat dan aktif, mereka memerlukan banyak tenaga daripada pemakanan. maksudnya, mereka perlu banyak makan berbanding mereka yang pasif atau mereka yang hanya melakukan kerja-kerja pengkeranian.

fisiologi

seorang ibu yang mengandung atau menyusukan anak memerlukan tambahan nutrien. adaptasi tubuh sudah berubah berbanding keadaan asal.

kita adalah apa yang kita makan. lebihan makanan akan disimpan sebagai lemak di bawah lapisan kulit dan ianya susah untuk ‘ditanggalkan’. janganlah berlebih-lebihan ketika berbuka puasa kerana kasihanilah ‘perut anda’ yang perlu sekali lagi beradaptasi dengan kehendak ‘tekak’ tuannya. fakir-fikirkanlah.

selamat berpuasa.

No comments:

Post a Comment