rakan maya

Sunday, September 19, 2010

sistem integumentari

kalau dilihat pada perkataannya, ramai yang tertanya-tanya apa itu integumentari. tapi kalau bahasa mudahnya, integumentari hanyalah sistem kulit kita yang merangkumi kuku, liang-liang roma, bulu, rambut dan kulit itu sendiri.

terima kasih ziea kerana mengunjugi blog ini dan bertanyakan tentang integumentari. secara jujur saya katakan, saya terpaksa menyemak kembali nota-nota saya berkaitan sistem ini. almaklumlah.. sukatan pelajaran PJK di sekolah tidaklah terlalu khusus membincangkan sistem ini.
walaupun nampak mudah dan ringkas, sistem integumentari amat penting kepada tubuh badan seseorang dalam apa jua aktiviti dan keadaan. dalam ruang yang terhad ini saya terangkan secara ringkas sahaja.
kulit merupakan organ homeostasis yang penting. ia merupakan organ manusia paling besar dengan beratnya sekitar enam paun. bertindak sebagai pelindung otot dan organ-organ yang lain.


homeostasis merujuk kepada pengekalan atau mekanisma kawal atur persekitaran dinamik dalaman (badan organisma) yang malar. ini adalah salah satu konsep yang paling penting dalam biologi.

kulit mempunyai beberpa lapisan dan antara fungsi-fungsinya ialah:
*sebagai perlindungan
*pencegah dehidrasi
*rangsangan luar
*setor menyimpan lemak
*sistesis vitamin D
*menghasilkan bau dan penyamaran
*mengawal atur suhu badan
semasa kita melakukan aktiviti pasif atau berat seperti bersukan dan bekerja, sistem integumentari juga akan turut memainkan peranannya. antaranya:
*lapisan epidermis akan melindungi badan daripada kemasukan bakteria. lapisan ini akan sentiasa tertanggal dan gugur dari badan, menyebabkan bakteria sukar membiak.
*lapisan tadi juga bertindak mencegah kehilangan air (dehidrasi) dari badan ke persekitaran.
*lapisan dermis yang mempunyai banyak reseptor membolehkan ia mengesan pelbagai rangsangan seperti tekanan, suhu, sentuhan dan sebagainya.
*lapisan paling bawah kulit merupakan lapisan lemak subkulitan. ini adalah lapisan yang kaya dengan lemak dan bertindak sebagai penebat.
*apabila lapisan kulit terdedah kepada sinaran ultraungu, sinaran ultraungu ini akan diserap oleh kulit dan bertindak ke atas prekursor dan seterusnya akan menukarnya kepada vitamin D.
*di kulit juga terdapat kilang peluh yang mengeluarkan peluh pada waktu-waktu tertentu seperti ketika bersukan. ini akan mengimbangi suhu badan.

secara umumnya, kulit merupakan organ yang sangat penting untuk faedah yang saya sebutkan tadi. satu lagi, jangan kita lupa bahawa kulit juga merupakan pembentuk identiti fizikal kita. tanpa kulit bagaimana kita boleh mengenali wajah seseorang. cantikkah seseorang tanpa kulit?
dalam kesempatan ini juga saya mengingatkan diri saya dan anda semua. bersyukurlah kepada allah atas kurniaanNya yang hebat ini.. syukur alhamdulillah.

harap ziea berpuas hati dengan penerangan yang ringkas ini. :)

No comments:

Post a Comment