rakan maya

Sunday, September 26, 2010

susun atur alatan sukan

setor sukan memerlukan susunan alatan sukan yang sistematik. ini adalah sub tajuk yang terdapat dalam pengurusan sukan tingkatan 1. p&p ini menyarankan beberapa langkah untuk kita menyusun alatan dalam setor sukan.

alatan sukan terdiri dari pada pelbagai bentuk, saiz dan berat. alatan-alatan ini perlu disusun supaya sentiasa kemas dan mudah untuk dikendalikan.

cara susunan yang disyorkan.

1. susun atur mengikut saiz
- alatan yang besar, misalnya bola sepak, bola jaring dan bola keranjang diletakkan di sebelah bawah pada rak simpanan manakala alatan yang kecil seperti bola tenis diletakkan di sebelah atas rak.

2. susun atur mengikut bentuk
- alatan yang panjang seperti kayu hoki dan kayu pemukul sofbal disimpan secara menegak supaya mudah diambil dan boleh jimatkan ruang.
-alatan yang tajam seperti lembing disimpan secara menegak di bahagian sudut setor dengan matanya menghala ke bawah.

3. susun atur mengikut berat atau ringan
- alatan yang berat seperti peluru, cakera dan bola segar diletakkan di sebelah bawah pada rak simpanan dan tempat yang khusus untuk mengelakkan terjatuh dan mudah bergolek.
- alatan yang ringan pula diletakkan di bahagian atas rak simpanan.

pada umumnya, susunan tersebut memberi beberapa kebaikan:
-memudahkan pengambilan dan penyimpanan alatan
-memudahkan pengiraan alatan
-menjimatkan ruang
-menjamin keselamatan pengguna

walau bagaimanapun, tidak dinafikan sesetengah sekolah agak kurang mengambil berat tentang hal ini. seeloknya juga, setiap rak dilabelkan bagi menampakkan kebih kekemasan.




susun atur alatan sukan yang kemas di smk tanjung gemuk, rompin.
kebetulan saya pernah melawat ke sebuah sekolah di rompin. saya agak kagum dengan susun atur barangan dalam setor sukannya. memang kemas. syabas!
di sekolah saya, buat masa ini pihak pengurusan sekolah dan panitia pjk sekolah sedang berusaha untuk mengubah suai setor sukan supaya lebih selesa dan ceria. syabas juga diucapkan.

3 comments: