rakan maya

Monday, January 17, 2011

malnutrisi

kali ini saya ingin menyentuh tentang bab kesihatan diri dan keluarga. pelajar tingkatan 1 diperkenalkan dengan tajuk malnutrisi yang berkaitan pemakanan seharian.
malnutrisi adalah keadaan yang berpunca daripada kekurangan zat makanan seperti vitamin, mineral, protien, karbohidrat, lemak dan serat dalam pemakanan seseorang individu.

selain itu, malnutrisi juga terjadi akibat masalah penghadaman dan penyerapan makanan dalam tubuh seseorang. walaupun seseorang mengambil makanan yang seimbang, tubuh badan tidak dapat memproses makanan tadi menjadi zat makanan yang diperlukan.

malnutrisi akan mengakibatkan seseorang tidak bermaya, mudah pitam, sembab dan kelihatan pucat. keadaan ini akan menyebabkan seseorang kelihatan tidak bermaya dan tidak dapat memberi tumpuan terhadap kerja-kerja seharian. lebih teruk lagi, malnutrisi boleh merencatkan proses tumbesaran, mengakibatkan penyakit yang serius dan kadang kala boleh menyebabkan kematian.

secara ringkasnya, punca utama malnutrisi boleh dibahagikan empat iaitu:
1. tahap kesihatan yang rendah (mempunyai masalah penghadaman dan penyerapan makanan)2. kemiskinan (tidak mempunyai wang untuk membeli makanan yang berzat)
3. tahap pendidikan yang rendah (tiada pengetahuan tentang pemakanan)
4. kekurangan sumber makanan (tamanan dan ternakan musnah akibat bencana alam)

penyakit-penyakit akibat malnutrisi:
kwashiorkor, marasmus, beri-beri, anemia, osteomalasia, skurvi dan rabun malam. jenis penyakit adalah bergantung kepada jenis kekurangan zat makanan tertentu.

1 comment: