rakan maya

Thursday, May 27, 2010

latihan jeda untuk lompat jauh

latihan jeda merupakan satu sistem latihan yang diperkenalkan oleh astrand dan diamalkan oleh paavo nurmi pada tahun 1920. latihan ini berbeza dari latihan-latihan fizikal yang lain kerana terdapatnya masa rehat antara jeda kerja. sedangkan, kaedah latihan lain dilakukan secara berterusan tanpa rehat di antara ulangan kerja.

secara umumnya, jeda adalah satu kaedah latihan fizikal yang melibatkan tekanan kerja yang berulang-ulang dan diselangi dengan masa rehat yang mencukupi. latihan jeda dapat meningkatkan keupayaan anaerobik, meningkatkan daya tahan kardiovaskular dan otot serta meningkatkan ketangkasan, kelajuan, kelembutan dan koordinasi.

menjawab soalan hanan dalam ruangan sembang gebang
saya hanya dapat terangkan secara ringkas dalam ruangan yang terhad ini. latihan jeda sangat sesuai dilakukan kepada atlet lompat jauh. tumpuan utama adalah untuk meningkatkan kuasa di bahagian kaki.

prinsip latihan
bagi merancang latihan jeda, perlulah berbalik kepada soal prinsip latihan. kaedah latihan jeda ini berdasarkan prinsip-prinsip di antara masa dan masa rehat. penggunaan lebihan beban digunakan dalam menentukan intensiti kerja yang diberi berdasarkan kepada pembolehubah tertentu.

prinsip latihan hendaklah diberi penekanan terhadap perkara-perkara berikut:
1. kadar jarak dan jangkamasa kerja (ini ditentukan berdasarkan kadar nadi latihan dan jarak set)
2. masa rehat atau pemulihan
3. jenis aktiviti masa rehat
4. bilagan ulangan dan set setiap sesi latihan
5. kekerapan latihan
6. tempoh latihan dijalankan

aktiviti yang sesuai.

1. berlari naik bukit yang berlereng curam.

2. lari secara melompat (bounding)- langkah besar.

3. berdiri di atas bata/kayu dengan hujung kaki - naik - turunkan tumit secara selang seli.


4. melonjal naik ke atas peti lombol dengan satu kaki, kemudian melonjak turun dengan kedua-dua kaki bersama.

5. melonjak melepasi pagar berturut-turut - melonjak dan mendarat dengan kedua-dua kaki serentak - pagar-pagar disusun rapat.

di sini saya cuma menerangkan jeda secara umum sahaja. kita perlu menentukan sendiri jeda masa sesuai antara aktiviti dan set berdasarkan intensiti latihan yang dikehendaki.

1 comment: